Hirurgija pankreasa

Pankreas – gušterača je žlezdani organ koji poseduje endokrinu i egzokrinu funkciju. To podrazumeva da svoje produkte izlučuje u krv (endokrina funkcija) i u tanko crevo (egzokrina funkcija).

Hirurgija pankreasa
Pankreas

Prema podacima Instituta za javno zdravlje u Srbiji rak pankreasa zauzima sedmo mesto po smrtnosti u odnosu na sve karcinome. Najčešće se javlja kod starije populacije, starosti iznad 60 godina, mada se u poslednje vreme beleži rast kod ljudi u mlađem životnom dobu.

Najčešći razlozi zbog kojih se pacijenti hirurški leče su:

Faktori rizika za nastanak karcinoma pankreasa

Faktori rizika za nastanak karcinoma pankreasa su: dijeteski, nasleđe, pušenje, konzumiranje alkohola, gojaznost, nedovoljna fizička aktvnost. H.pylori infekcija pogoduje nastanku  karcinoma pankreasa. Mutaciju onkogena K-ras i p-53 je imala većina pacijenata (70-90%) sa karcinomom pankreasa. Tumori pankreasa su najčešće lokalizovani u glavi, zatim telu, a najređe u u repu ovog organa.

Klinički znaci i simptomi bolesti

Klinički znaci i simptomi u početku bolesti nemaju jasnu izraženu karakteristiku, dominira nespecifična simptomatologija, abdominalna nelagodnost, što je jedan od razloga za teže postavljenje ispravne dijagnoze. Specifični simptomi se javljaju kod uznapredovale  faze  bolesti – opstruktivna žutica, bol, mučnina i povraćanje kao posledica opstrukcije duodenuma i krvarenje iz gornjih partija digestivnog trakta.

Rak pankreasa ima najlošiju prognozu od svih maligniteta digestivnog trakta, a na visokom mestu je kao uzročnik smrtnosti u razvijenom svetu.

Za slike tumora pankreasa kliknite ovde

Dijagnostičke procedure i lečenje

Ultrazvuk i multidektorska komjuterizovana tomografija (MDCT) su neinvazivne dijagnostičke procedure  koje se koriste u incijalnoj fazi ispitivanja. Određivanje vrednosti tumorskih markera je nezaobilazna u dijagnostici, dok se pregled magnetnom rezonancijom (MR) i endoskopska ultrasonografija primenjuje kod dijagnostičkih dilema. Endoskopska retrogradna holangiopankreatografija (ERCP) je invazivna procedura čije su prednosti vizuelizacija bilijaranog i pankreasnog kanalikularnog sistema, mogućnost biopsije, uzimanja uzoraka i plasiranja stenta.

Nakon sprovedenih dijagnostičkih procedura donosi se odluka o vrsti hirurškog lečenja, palijativnoj ili radikalnoj resekcionoj proceduri. Radikalna hirurgija predstavlja jedini potencijalni tretman lečenja. Palijativne procedure  mogu biti operativne, kao i endoskopske i perkutane intervencije za bilijarnu i duodenalnu opstrukciju i uklanjanje bola.

Operacija pankreasa – procedure

Procedure koje u Atlas Opštoj bolnici uspešno izvodi tim stručnjaka opšte hirurgije, specijalizovanih za hirurgiju pankreasa  Prof. Dr Srbislav Knežević, Ass. Dr Đorđe Knežević, Ass. Dr Slavenko Ostojić, Ass. Dr Borislav Tošković, Prof. Dr Slavko Matić, Dr Ilija Pejović, Dr Marko Bogdanović su:

Potražite dodatne informacije iz oblasti: Hirurgija pankreasa

Eksperti iz oblasti: Opšta hirurgija