Angina Pektoris – Uzroci, Simptomi i Lečenje ove opake bolesti

07-04-2019
Angina Pektoris Uzroci, Simptomi lečenje

Podmukli bol u grudima – angina pektoris

Angina pektoris je vrlo često urgentno stanje u kardiologiji. Ona nastaje kao posledica ishemije srčanog mišića jer je smanjena ili poremećenja cirkulacija krvi, čime je smanjen dotok kiseonika u srčani mišić. Ukoliko se ne leči na vreme angina pektoris može da dovede do infarkta miokarda.

Angina pektoris, kao hronična ishemija srčanog mišića nastaje na jedan od sledeća tri načina.

Prvi način: Suženje epikardijalnog dela koronarne cirkulacije je posledica ateroskleroze, tromboze, tromboembolije na koronarnim arterijama ili spazma zida koronarne arterije.

Drugi način: Uvećanjem srčanog mišića bez uvećanja cirkulacije krvi i promenom mikrocirkulacije koje nastaju zbog povišenog krvnog pritiska ili šećerne bolesti. Ateroskletoza se javlja u preko 90% slučajeva sa anginom pektoris i rezultat je delimične opstrukcije koronarne arterije.

Treći način: Smatra se da je supstanca adenozin glavni medijator bola kod angine pektoris jer se širenjem u ekstracelularnom prostoru i stimulisanjem receptora u nervnim završecima srca izaziva anginozni bol.

Simptomi koje ne smete zanemariti

Napad angine pektoris se prepoznaje kao bol ili izrazita nelagoda u trajanju od nekoliko minuta u grudnom košu. Javlja se i probadanje, stiskanje i osećaj težine u grudnom košu, levoj ruci i donjoj vilici.

Često se javlja nakon izlaganja većim fizičkim naporima, hladnoći, kod stresnih situacija, nakon preteranog unosa alkohola i cigareta i prilikom polnih odnosa.

Među faktorima rizika za pojavi angine pektoris su povišen krvni pritisak, poremećaj srčanog ritma, povišen nivo holesterola u krvi, gojaznost, pušenje, ishrana bogata životinjskim mastima i genetska predispozicija.

Ti faktori značajno utiču na pojavu naslaga na koronarnim krvnim sudovima i doprinose drugim hroničnim bolestima povezanim sa srcem, kao što je dijabetes.

Dijagnostika i lečenje

Ukoliko osetite jak anginozni bol, odmah se javite lekaru. Lekari će vam u slučaju napada dati nitroglicerin, koji veoma brzo deluje i sprečava pojavu komplikacija time što širi koronarne arterije.

Pacijent ostaje pod lekarskim nadzorom i nakon uzimanja leka ako i dalje traje anginozni bol jer postoji rizik od nastupanja akutnog srčanog udara. Pacijent se nakon napada upućuje na merenje krvnog pritiska, EKG i analize krvi (krvna slika, nivo lipida i šećera).

Pod strogim lekarskim nadzorom se sprovodi test opterećenja i radiografija koronarnih arterija da bi se uočio stepen i lokacija suženja krvnih sudova. U Atlas opštoj bolnici pacijenti se u toku jednog dana podvrgavaju svim analizama i dijagnostičkim procedurama.

Savremena angio sala

Atlas opšta bolnica poseduje savremeno opremljenu Angio salu za brzo zbrinjavanje kardiovaskularnih bolesnika. Iskusan tim lekara i medicinskih sestara pobrinuće se da se dijagnostika obavi u najkraćem mogućem roku, a tegobe budu maksimalno ublažene.

Pacijent treba da koristi aspirin u dužem periodu kako bi sprečio zgrušavanje krvi i nastanak tromboze. Pored toga, poželjno je da uz sebe ima tabletice nitroglicerina ukoliko se neki sledeći napad desi na mestu gde nije dostupna lekarska zaštita.

U zavisnosti od opšteg stanja i pridruženih bolesti kardiolog će propisati i dodatnu terapiju lekovima (beta blokatori i vazodiletatori). Pacijentima se preporučuje izmena načina ishrane, smanjenje telesne težine i prestanak pušenja, kao glavnih faktora rizika za razvoj bolesti.

Ukoliko se pacijenti pridržavaju propisane terapije i izmena načina života, bolest se efikasno drži pod kontrolom.
Najznačajnija stvar kod angine pektoris, ali i drugih kardiovaskularnih bolesti je da se dijagnostika obavi bez čekanja.

Atlas opšta bolnica okuplja najbolje kardiologe, radiologe i kardiohiruge u Srbiji, koji svojim iskustvom garantuju najbolji tretman i lečenje. Za sve pacijente iz Srbije obezbeđen je stručan medicinski transport sa savremenim monitoringom, uključujući i helikopterski i avio transport. Za sve informacije pozovite telefon: +381 11 785 88 88.