Da li je analna fisura indikacija za hitnu operaciju ?

Bol je najčešći uzrok javljanja lekaru. Kada je bol intenzivan pacijenti najčešće zahtevaju hitnu reakciju kako bi se trenutno oslobodili tegoba. Bol koji uzrokuje analna fisura, po svom intenzitetu, onemogućava normalno svakodnevno funkcionisanje pacijenta. Analna fisura prestavlja malo zacepljenje-ranicu na mukozi analnog kanala. Ona najčešće dovodi do pojave intenzivnog bola i krvarenja prilikom prolaska stolice kroz analni kanal. Ova simptomatologija može da dovede i do pojave spazma u sfinkterskom (mišićnom) aparatu završnog dela digestivnog trakta. Pacijenti nekada mogu i sami da identifikuju analnu fisuru te prilikom pregleda jasno definišu mesto bola. Pored navedene ranice često se može videti i nabor kože u neposrednoj blizini koji se manifestuje kao palpabilna oteklina na koži analnog kanala.

Analna fisura nastaje kao posledica konstipacije, prolaska tvrde-voluminozne stolice, dugotrajne prolivaste stolice, ili analnog seksualnog odnosa. Ređi uzroci nastanka su povezani sa inflamatornim bolestima creva, malignim procesima na digestivnom traktu, kod tuberkuloze ili kod nekih polno prenosivih bolesti kao što su HIV i sifilis. Ovi ređi uzročnici retko se prvo manifestuju sa analnom fisurom tako da najčešće predstavljaju komplikaciju već dijagnotikovane sistemske bolesti.

Ukoliko postoji bolna simptomatologija i/ili pojava sveže krvi u stolici potrebno je da se pacijent javi lekaru. Navedenom problmatikom se bave hirurzi čije je polje ekspertize koloproktologija. Rešavanje analne fisure podrazumeva dva nivoa pristupa. U prvom se, bez obzira na bolnu simptomatologiju, započinje konzervativni tretman koji podrazumeva izmenu higijensko-dijetetskog režima. On podrazumeva regulisanje konzistencije stolice kao i ritma pražnjenja. Potrebno je unositi hranu koja je bogata vlaknima uz povećan unos tečnosti. Takođe se koriste lokalni medikamenti u vidu krema, masti ili supozitorija koji dovode do smanjenja zapaljenske reakcije, poboljšavaju epitelizaciju i olakšavaju prolazak stolice. Imajući u vidu da kontrakcija mišića u završnom delu digestivnog trakta dovodi do težeg zarastanja ranice, koriste se i posebno pripremljeni preparati na bazi nitro-glicerina.

Moguće komplikacija analne fisure su nemogućnost zarastanja (prelazak u hroničnu analnu fisuru), recidiv ili ponovni nastanak nakon sprovedenog uspešnog lečenja, produbljivanje fisure i zahvatanje okolnog miićnog-sfinkterskog aparata.

Ukoliko konzervativni tretman ne da zadovoljavajuće rezultate potrebno je razmotriti operativno lečenje. Prilikom odabira hirurga potrebno je voditi računa da je njegovo polje ekspertize kolo-proktologija i da je u stanju da adekvatno reši problem, sa minimumom traume, imajući u vidu da se radi o regiji koja reguliše stolicu i odgovorna je za kontinenciju (zadržavanje stolice). Neadekvatna operacija može da dovede do oštećenja sfinkterskog aparata ili ranog recidiva analne fisure.

U Opštoj bolnici „Atlas“ možemo se pohvaliti timom iskusnih koloproktologa koji su celi životni vek proveli lečeći navede bolesti uz edukaciju brojnih kolega u zemlji i inostranstvu. Ekspertski pristup omogućava adekvatno lečenje uz pravovremenu odluku o hirurškom lečenju.

Već danas zakažite pregled u našoj Bolnici i donesite odluku koja će dovesti do poboljšanja kvaliteta vašeg života i oslobađanje od tegoba koje vas sprečavaju u obavljanju osnovnih životnih aktivnosti.