Ešerihija koli infekcija – uzroci, simptomi i lečenje

Ešerihija Koli Bakterija

Ešerihija koli (Escherichia coli) je vrsta bakterije koja normalno živi u crevima. Većina vrsta E. coli je bezopasna i čak pomaže da vaš probavni trakt bude zdrav. Ali neki sojevi ove bakterije itekako mogu prouzrokovati dijareju, ako jedete kontaminiranu hranu ili pijete zagađenu vodu.

Dok mnogi od nas povezuju Ešerihiju koli sa trovanjem hranom, treba znati da takođe ovom infekcijom možete dobiti upalu pluća, crevnu infekciju i infekciju urinarnog trakta. Zapravo, čak 75% do 95% infekcija urinarnog trakta je uzrokovano upravo Ešerihijom koli.

Neke verzije E. coli vas čine bolesnim tako što će u inficiranom organizmu napraviti toksin zvani Shiga. Ovaj toksin oštećuje sluznicu creva. Sojevi Ešerihije koli koji proizvode ovaj toksin se ponekad nazivaju STEC, što je skraćeno od „E. coli, koja proizvodi Shiga toksin“ (Shiga toxin-producing E. coli).

Pri tom postoji jedan posebno loš soj Ešerihije koli, O157:H7, koji vas može zaista jako razboleti.

On uzrokuje grčeve u trbuhu, povraćanje i krvavu dijareju. To je vodeći uzrok akutne insuficijencije bubrega kod dece. Takođe može izazvati po život opasne simptome kao što su: groznica, krvarenje, konfuzija i druge…

Uzroci infekcije Ešerihijom koli

Veoma lako se možete zaraziti Ešerihijom koli, ukoliko unesete u organizam čak i malu količinu
ove bakterije. Među raznim načinima na koje se to može dogoditi spadaju:

• Mleveno meso: ako jedete mleveno meso koje nosi Ešerihiju koli, a meso nije dovoljno
    kuvano da se ubiju bakterije. Kada se meso obrađuje, ponekad bakterije iz creva
    životinja ulaze u meso. Ovo se više dešava kod mlevenog mesa.
  • Neobrađeno mleko: ako pijete nepasterizovano mleko, koje nije prokuvano da se ubiju
    bakterije. Ešerihija koli može ući u mleko iz vimena krave ili iz opreme za mužu.
  • Povrće i voće: možete jesti sveže povrće ili voće koje je zaraženo vodom koja ima ove
    bakterije. Ovo se dešava najčešće kada đubrivo od okolnih životinja meša sa vodom
    snabdevanja.
  • Ostale namirnice i pića: takođe možete dobiti E. coli iz nepasterizovanih voćnih sokova i
    jogurta i sira napravljenog od sirovog mleka.
  • Voda: ako gutate vodu koja sadrži Ešerihiju koli, možda dok plivate u bazenu, jezeru ili
    ribnjaku.
  • Drugi ljudi: možete dobiti E. coli od druge osobe koja ima ovu bakteriju.
    Ešerihija koli može inficirati urogenitalni trakt ako se prenese iz crevnog trakta, gde se inače normalno nalazi, usled neadekvatnog korišćenja toaleta.

Kao i kod većine infektivnih bolesti, pad imuniteta doprinosi nastanku i pogoršanju same
infekcije.

Simptomi infekcije Ešerihijom koli

Verovatno ćete početi da se osećate bolesno 2 do 5 dana nakon što ste se inficirali bakterijom
Ešerihijom koli. Najčešći simptomi ove vrste infekcije su:

• Grčevi u stomaku
  • Dijareja, sa primesama krvi
  • Mučnina
  • Konstantni zamor
  • Povišena temperatura ne mora biti prisutna, ako i jeste – može biti neznatna.

U slučaju urinarne infekcije bakterijom Ešerihija koli, simptomi su obično peckanje pri
mokrenju, učestalo mokrenje, bol prilikom mokrenja, urinarna hitnost i slično.

Većina osoba koje bivaju zaražene bakterijom E. coli obično se osećaju bolje već za nedelju dana nakon pojave prvih simptoma. Ali neki ljudi imaju ozbiljnu komplikaciju zvanu hemolitički
uremički sindrom, koji pogađa bubrege . To je verovatnije da će se dogoditi starijim osobama i deci.

Ešerihija koli-lečenje

Jedini način na koji može sa sigurnošću da se utvrdi da li imate infekciju Ešerihijom koli je da pošaljete uzorak vaše stolice ili urina na laboratorijsku analizu.

Srećom, crevna infekcija ovom bakterijom obično prolazi sama od sebe.

Kod nekih vrsta Ešerihije koli povezanih sa dijarejom, kao što je vodena putnička dijareja, antibiotici mogu skratiti vreme trajanja simptoma i mogu se koristiti u umereno teškim
slučajevima.

Ali ako imate povišenu temperaturu ili krvavi proliv ili ako vaš lekar sumnja na E. coli koja proizvodi Shiga toksin, ne treba uzimati antibiotike. Oni zapravo mogu povećati proizvodnju
Shiga toksina i pogoršati vaše simptome.

Važno je odmarati se i uzeti mnogo tečnosti da zameni ono što vaše telo gubi kroz povraćanje ili dijareju.

Kada počnete da se osećate bolje, važno je da se prvo držite hrane sa malo vlakana, kao što su:

• krekeri
  • tost hleb
  • jaja
  • pirinač

Mlečni proizvodi i hrana sa visokim sadržajem masti ili vlakana mogu pogoršati vaše simptome.

Prirodno lečenje urinarne infekcije izazvane Ešerihijom koli

Dešava se da pojedini sojevi Ešerihije koli rezistentni na antibiotike čine da se infekcija urinarnog trakta teže leči. Zbog toga se u procesu lečenja ove infekcije mogu uvrstiti i odgovarajući prirodni lekovi. Pa, da nabrojimo najdelotvornije:

Ulje divljeg origana ima snažna antimikrobna svojstva i sadrži karvakrol, aktivni sastojak koji je efikasan u lečenju Ešerihije koli rezistentne na lekove.

Kod urinarnih infekcija izuzetno pomažu i čajevi sa antimikrobnim dejstvom, poput čaja od brusnice, čaja od peršuna, uvinog čaja i njima slični. Sok od brusnice je takođe delotvoran u
ovom slučaju.

Dosta će pomoći i ako konzumirate sirov beli luk, koji je prirodni antibiotik.

Probiotici (jogurt, kefir) i vitamin C (bilo kao suplement ili u hrani poput citrusa) mogu pomoći u prirodnom lečenju Ešerihije koli.

Napomena

Ukoliko ikada posumnjate da ste inficirani Ešerihijom, u svakom slučaju prvo trebate uraditi odgovarajuće dijagnostičke analize, a pre početka bilo kakve terapije obavezno se posavetujte sa lekarom.

U Atlas opštoj bolnici možete u kratkom roku obaviti sve potrebne preglede i analize, pa slobodno pozovete telefon call centra i zakažete svoj termin: +381 11 785 88 88.