Fess – endoskopske operacije sinusa

Endoskopija

Endoskopske operacije sinusa i paranazalnih šupljina pod jednim imenom Fess, dostupne su u Atlas bolnici.

Nos sa nosnom dupljom predstavlja početni deo sistema organa za disanje. Nos je spolja obložen kožom a sa unutrašnje strane koštano-hrkavičasta pregrada ga deli na levu i desnu nozdrvu. Nozdrve su obložene sluzokožom, čija je površina uvećana sa tri stepenasto postavljena nabora. Sluzokoža je pokrivena dlačicama i trepljama koje zadržavaju prašinu i mikroorganizme iz vazduha. U govoru, nos omogućuje rezonancu.

Veliki broj oboljenja nosa i paranazalnih šupljina uspešno se leči medikamentoznom terapijom. Pre svega, akutni zapaljenski procesi i alergijska oboljenja. Hronični zapaljenski procesi, polipi nosa i sinusa, ciste, mukokele, tumori, deformiteti nosne piramide i nosnog septuma i sl. zahtevaju operativno lečenje. Operativno lečenje se sprovodi nakon maksimalnog medikamentoznog tretmana i odgovarajćih dijagnostičkih procedura.

Kada antibiotici, antialergijski lekovi, kapi za nos, aerosoli, inhalacije i slično više ne pomažu, savremeni tretman bolesti sinusa usredsređen je na precizne mikrohirurške postupke namenjene rešavanju patologije, što omogućava maksimalni oporavak i povratak svakodnevnim aktivnostima.

Endoskopske operacije nosa i paranazalnih šupljina ( FESS – Functional endoscopic sinus surgery ) uspešno izvode specijalisti ORL hirurgije u Atlas opštoj bolnici. Naš tim čine iskusni stručnjaci otorinolaringologije i maksilofacijalne hirurgije koji izvode preglede i operacije.

Šta je rinoskopija?

Rinoskopija je naziv za pregled nosne šupljine. Postoji prednja i  zadnja rinoskopija. Ovom procedurom otkrivaju se različite bolesti nosa,  sinusa i struktura u nazofaringelanom prostoru (prostor između nosa i  grla). Prednja rinoskopija se izvodi se u ambulantnim uslovima i traje  nekoliko minuta. Prednja i zadnja endoskopska rinoskopija se najčešće  izvode u kratkotrajnoj opštoj anesteziji. Procedura traje od 20 do 60  minuta.

Polipi u nosu

Polipi u nosu su mesnate izrasline nosne sluznice. Obično se nalaze u blizini otvora sinusa. Mogu ih izazvati razne tegobe, a lečenje je najčešće dugotrajno.

Simptomi nosnih polipa:

• blokiran ili zapušen nos
  • curenje iz nosa, kijavica, infekcija
  • sluz koja kaplje sa zadnje strane nosa u grlo
  • svrab oko očiju
  • oslabljen osećaj za miris i ukus
  • osećaj punoće i pritiska u licu ili bol
  • hrkanje

Polipi u nosu

Sinusitis (Upala sinusa)

Sinusi su šupljine u kostima lica, obložene sluzokožom čija je osnovna funkcija stvaranje sluzi odnosno sekreta.

Zbog upale sinusa dolazi do curenja sekreta iz nosa prema grlu, sa hroničnom iritacijom grla, ispljuvkom i nadražajnim kašljem. Upala sluzokože sinusa nastaje kao komplikacija alergijske reakcije, respiratorne infekcije izazvane mikroorganizmima, loših anatomskih odnosa u nosu, širenja bakterijske infekcije sa korena zuba, i dr.

Upala sinusa onemogućava pravilnu cirkulaciju vazduha kroz Eustahijevu tubu i dovodi do upale uha sa osećajem pritiska u uhu i nagluvosti. Upala sinusa je čest razlog zbog kog pacijenti posećuju otorinolaringologa.

San je nemiran, često je prisutno hrkanje, samim tim pacijenti se bude umorni i neispavani. Nakon prehlade potrebno je duže vreme da se lučenje sluzi u nosu normalizuje, prisutan je dugotrajni osećaj slivanja sluzi u grlo.

Simptomi sinusitisa:

• pojačana sekrecija iz nosa
  • povišena temperatura
  • opšta slabost i bol u projekciji sinusa koja se pojačava ukoliko se glava nagne napred i na dole.

Lečenje rinosinusitisa može da bude konzervativno, primenom antibiotika per os ili parenteralno, lokalnom primenom kortikosteroida, analageticima, dekongestivima lokalno ili per os. Drugi vid terapije je kombinacija konzervativne i hirurške – FESS.

Sinusitis i polipi se moraju lečiti aktivno, uključujući i operaciju sinusa, da se spreče komplikacije koje sinusitis može izazvati širenjem bolesti na oko i mozak. Pored upale nosa i sinusitisa, mogući su i tumori koji zahtevaju hitnu dijagnozu i lečenje.

Upala sinusa - sinusitis

Ciste paranazalnih sinusa

Ciste u paranazalnim sinusima, kao i na drugim mestima u telu, mogu se definisati kao benigne izrasline ispunjene tečnošću. To su hronične, sporo rastuće formacije, koje se mogu javiti u bilo kojoj od sinusnih šupljina. U sredini ciste je tečnost koja može biti bistra ili gusta i obično je obložena mukozom koja je izgrađena od istih elemenata kao i okolna sluznica paranazalnih sinusa.

Najčešće se spominju dve vrste cista koje se razlikuju po poreklu:

Retencione ciste nastaju usled opstrukcije izlivnog trakta žlezde koja stvara sluz i koja se obično nalazi unutar sluznice paranazalnih sinusa. Kako žlezda i dalje proizvodi sluz i začepljuje se izlučni kanal, nastala sluz se nakuplja, a žlezda se proširuje dok ne stekne karakteristike prave ciste.

Mukokele – njima prethodi začepljenje usća određenog sinusa, sa nakupljanjem tečnosti u šupljini sinusa. Ova tečnost je obično gušća konzistencija i sterilna je, ali ponekad može poslužiti kao dobra hrana za bakterije, a tada sadržaj tečnosti može prerasti u gnoj. Takva formacija se zatim naziva mukopiocela. Mukokele sinusa su hronične ciste paranazalnih šupljina, okružene normalnim respiratornim epitelom. Tokom godina, produkcija sadržaja u cistama nastavlja se, postepeno popunjavajući pogođeni sinus, što vremenom izaziva pregradnja i eroziju kostiju.

Simptomi

Simptomi koji izazivaju takve ciste mogu biti veoma različiti i kreću se od veoma blagih i nespecifičnih, do ozbiljnih komplikacija. Oni će u velikoj meri zavisiti od sinusa u kome se nalazi cista i njegove veličine, kao i od blizine važnih tkiva i organa u okolini. Ponekad je to samo blagi osećaj pritiska u prednjem delu glave, prave glavobolje, osećaj začepljenosti nosa, a ređe mogu biti deformiteti lica, dvostruko gledanje, guranje očne jabučice prema naprijed i slično.

Za razliku od mukokele, koja verovatnije izaziva simptome, retencione ciste su obično manje, ne utiču na ceo sinus i najčešće dovode do blažih problema, a vrlo često nema problema. Tada se otkrivaju kao slučajni nalaz na rendgenu, računarskoj tomografiji (CT) ili magnetnoj rezonanci sinusa ili glave (NMR). Akutna infekcija mukokele može uzrokovati vrućicu, drhtavicu, celulitis (upala koja se širi okolnim mekim tkivima), brzo povećanje mukokele ili lokalne infektivne komplikacije, uključujući meningitis (upalu meninga) ili periorbitalni apsces (nakupljanje gnoja unutar očne šupljine).

FESS operacija sinusa i paranazalnih šupljina

FESS je zajednički naziv za veliki broj operacija nosa i sinusa kojima se rešavaju hronična zapaljenja, polipi, ciste, mukokele, hronična zapaljenja suzne kese, benigni tumori i neki maligni…

Prednosti endoskopske operacije nosa

Ova vrsta hirurgije je doživela najveći napredak u orl oblasti i donela veliko olakšanje pacijentima:

• manja operativna trauma
  • precizan intraoperativni rad
  • brz postoperativni oporavak
  • bez rezova na koži lica

Endoskopske operacije nosa i paranazalnih šupljina - FESS

Preopertivna priprema za operaciju sinusa

Preoperativna priprema je važan deo operativnog postupka. Maksimalni medikamentozni tretman ima za cilj stvaranje što boljih uslova za uspešnu operaciju. Jedan od bitnih preduslova je radiološka dijagnostika. Neophodan je MSCT ili CBCT paranazalnih šupljina u sve tri ravni (aksijalni, koronarni i sagitalni). Tako priremljeni snimci daju podatke o odnosu nosne šupljine i sinusa sa važnim okolnim strukturama pre svega očnom dupljom, bazom lobanje i endokranijumom.

Operacija se izvodi pod opštom anestezijom, što uključuje pregled od strane anesteziologa, laboratorijske analize, EKG i spirometriju. Upotreba savremenih lekova protiv bola osigurava odsustvo bola posle operacije.

Endoskopska operacija sinusa

Operativna trauma je minimalna, jer se odstranjuje patološki proces u celini uz očuvanje zdravih struktura nosa i sinusa što ranijim operativnim tehnikama nije bilo uvek moguće. Postoperativni tok i oporavak je time skraćen pa je povratak pacijenta svakodnevnim aktivnostima nakon nekoliko dana. Oporavak je ubrzan i u jednom broju slučajeva karakteriše ga odsustvo potrebe za tamponiranjem nosa, što je neizbežno nakon klasičnih operacija, a što pacijentima predstavlja najveću neprijatnost. Odstranjivanje tampona (detamponada) većini pacijenata čini posebnu neprijatnost.

Atlas opšta bolnica poseduje vrhunsku opremu za izvođenje FESS operacija nosa:

endoskope, HD kamere, monitore visoke rezolucije, instrumentarijum i navigacione uređaje koji znatno olakšavaju posao hirurgu i donose benefit pacijentu.

Bez ranije pravljenih rezova na koži lica što je uobičajeno kod klasičnih operacija sinusa, uz pomoć pomenute opreme, FESS omogućava uvid u sve sinuse ( maksilarni, etmoidni, sfenoidni i frontalni), uočavanje patološkog procesa i njegovo odstranjivanje. Sve ostale, zdrave strukture nosne šupljine i sinusa su pošteđene operativne traume.

Oporavak nakon FESS -a

Koliko je važna uloga hirurga tokom same operacije istu važnost ima i postoperativna nega u kojoj pacijent ima odlučujuću ulogu. Lekar predlaže medikamentoznu terpiju koju pacijent sprovodi nakon operacije. Istrajnost u njenom sprovođenju bitan je faktor u uspeha operativnog lečenja.

Nakon operacije sinusa FESS-a, kako bi se sprečilo krvarenje, postavlja se nosna tamponada koja se uklanja nakon 1-2 dana ili se spontano resorbuje – topi se.

U danima nakon operacije, sluznica nosa se zadebljava i neophodno je koristiti kapi za nos i emulziju za ublažavanje edema i ubrzavanje oporavka. Povratak svakodnevnim aktivnostima moguć je nakon sedam dana, a fizička aktivnost nakon 3 nedelje.

Ne postoje vidljive promene na licu kao što su otok, modrice i slično.

Cena FESS operacije nosa iznosi 217.000 dinara a u cenu je uračunata preoperativna priprema, operacija i jedan bolnički dan.

Operacija devijacije nosne pregrade – septoplastika u Atlas opštoj bolnici

Septoplastika je hirurški postupak za ispravljanje kostiju i hrskavice koji deli prostor između dve nozdrve (septuma). Devijacija septuma može otežati disanje kroz nos i povećati rizik od infekcije sinusa usled loše drenaže. Septoplastikom se nosni septum “premešta” na sredinu nosa. Ovo može zahtevati da Vaš hirurg iseče i ukloni delove nazalnog septuma, pre nego što ih ponovo postavi u pravilan položaj.

Jednom kada se podvrgnete septoplastici, verovatno će vam biti lakše da dišete. Atlas opšta bolnica poseduje tim lekara koji se uspešno bave operacijama nosa, septuma i nazalnih šupljina.

Cena septoplastike iznosi 217.000 dinara.