Operacija tumora mokraćne bešike

Tumor mokraćne bešike je česta maligna bolest. Od ove bolesti nešto više oboljevaju muškarci nego žene, uglavnom posle pedesete odnosno šezdesete godine života. Medicina je prepoznala da je pušenje jedan od glavnih uzročnika tumora mokraćne bešike. Specijalisti urologije u Atlas opštoj bolnici pored pregleda izvode i urološke operacije i intervencije.

Tumor mokraćne bešike – simptomi

Dr Uroš Babić: “ Simptomi su različiti. Kardinalni znak, koji se javlja kod pacijenata sa tumorima mokraćne bešike, je takozvana totalna bezbolna hematurija, odnosno prisustvo krvi u urinu. Ono nije praćeno bolovima, za razliku od drugih medicinskih uroloških stanja, koja imaju bolove i pojavu krvi. Dakle, to je kardinalni znak. Međutim, ono što je nevolja je da se kod velikog broj pacijenata ova bolest javi potpuno asimptomatski odnosno bez ikakvih simptoma. Nekad se kod tih pacijenata dijagnoza postavlja u situaciji kada je izlečenje praktično teško moguće. Najveći deo pacijenata se javlja (odnosno bolest biva dijagnostikovana) u vreme kada je moguće čak i potpuno izlečenje, odnosno kada je bolest lokalizovana na mokraćnu bešiku tj. mukozu mokraćne bešike. Takvih slučajeva je preko 60%. “

Tumor mokraćne bešike

Doktor Babić objašnjava da pacijenti obično nisu imali simptome ili se javlja takozvana totalna bezbolna hematurija, odnosno prisustvo krvi u urinu. Bolest se obično dijagnostikuje prilikom rutinskih ultrazvučnih pregleda.

Dr Uroš Babić: “ Promene se prilično jasno vide i prepoznaju na ultrazvuku. Kada se primeti nešto sumnjivo na ultrazvučnom pregledu, preduzima se dalji algoritam dijagnostičkih mera. Sledeća stavka je cistoskopski pregled. To je endoskopski pregled koji podrazumeva uvođenje endoskopskog aparata, kroz mokraćnu cev, u mokraćnu bešiku. „Golim“ okom se prepoznaju eventualne promene u bešici i onda se na osnovu aspekta, lokalizacije i veličine procenjuje da li je potrebno uraditi još nešto od dijagnostike, a to su skener ili magnetna rezonanca. Nakon toga se planira dalje lečenje. “

Tumor mokraćne bešike - ultrazvuk

Kada se dijagnostikuje tumor u mokraćnoj bešici, prvi model i zlatni standard u lečenju ovog oboljenja je transuretralna resekcija tumora. Ona se radi endoskopski i kod većine pacijenata dovodi do izlečenja.

Dr Uroš Babić: “ Transuretralna resekcija tumora podrazumeva endoskopski ulazak u bešiku, kroz mokraćnu cev, aparatom koji ima jednu omčicu kroz koju se sprovodi struja. Takva operacija ima za cilj da u lumenu mokraćne bešike skine tumorsko tkivo, da napravi kompletnu resekciju odnosno da ukloni od tumora sve što je moguće i da se skine deo okolnog tkiva. Uslovno rečeno, u tome se ogleda radikalitet ove operacije, mada ova operacija nije radikalna. To je operacija koja je namenjena za tumore koji su lokalizovani u mokraćnoj bešici.

Ako se ispostavi da je tumor samo na mukozi bešike, onda takva vrsta operacije predstavlja mogućnost koja dovodi do izlečenja kod nekog broja pacijenata. Kod nekog broja pacijenata su mogući recidivi, pa se takva vrsta operacije može ponavljati. Kod drugih ipak bolest uzme maha. U tom slučaju je potrebno drugo operativno radikalno lečenje koje podrazumeva vađenje mokraćne bešike. Za većinu pacijenata, terapijski izbor je dovoljan da dovede do izlečenja. Ta terapija se dopunjava različitim intravezikalnim aplikacijama hemostatika ili bsž-a. To je onda jedno dugoročno i prilično frekventno “ druženje “ sa urolozima, na žalost pacijenata. Ako “ druženje “ dugo traje onda je to na neki način i sreća za pacijenta jer govorimo o dugoročnom preživljavanju. “

TUR BEŠIKE OPERACIJA

Tumor mokraćne bešike – operacija

Dr Uroš Babić: “ Endoskopska operacija je za pacijenta vrlo povoljna sa aspekta minimalne invazivnosti. Dakle, nema sečenja kože. Operacija bi trebalo da se ispostavi kao suficijentan odnosno dovoljan način da se tumor leči. Operacija traje u zavisnosti od veličine tumora. Nekada se i vrlo velike tumorske mase mogu skidati na ovaj način. Međutim, nekih sat vremena je neko vreme u kojem se izvodi ta operacija. Operacija se nekada može izvoditi i u dva akta. Dakle, da se operacija odloži recimo za mesec dana ako nije moguće i skidanja celog tumora u jednom aktu. U sledećem aktu se može skinuti tumor u potpunosti. Naravno pod uslovom da je tumor lokalizovan, da nije lokalno uznapredovao, jer onda to nije opcija. Najveći broj pacijenata se brzo oporavi od te operacije. Ono što je prilično česta komplikacija je da se javi prolongirano krvarenje, odnosno pojava krvi u urinu. To se uglavnom konzervativnim merama rešava i najveći broj pacijenata ide kući prvi ili drugi postoperativni dan. Pacijenti imaju urinarni kateter u bešici koji se stavlja pri završetku operacije. Urinarni kateter se vadi pre odlaska iz bolnice i tada se urin razbistri. Kateter se zatim vadi i pacijenti idu kući u dobrom opštem stanju. “

Tumor mokraćne bešike operacija

Po rečima doktora Babića, posle hirurške intervencije nikakav poseban oporavak nije potreban. Ukoliko su pacijenti radno sposobni, vrlo brzo se vraćaju svakodnevnim aktivnostima i imaju dobar kvalitet života. Jedino su obavezni kontrolni pregledi zato što bolest može da se vrati, a tumori bešike imaju izraziti maligni potencijal.

Da li postoji prevencija za rak bešike?

Dr Uroš Babić: “ Potreba za skriningom, vezano za tumor bešike, u opštoj populaciji nije prepoznata kao mera koja dovodi do nekog većeg procenta izlečenja. Činjenica je da ako tumor biva ranije otkriven, samim tim su veće šanse za potpunim izlečenjem jako velike.

Bar jednom godišnje svako od nas, iz različitih razloga, ide na ultrazvučni pregled. Ultrazvučni pregledi su važni jer se na njima može prepoznati tumor, a zatim sledi dalja dijagnostika.

Dr Uroš Babić: “ Ono što apsolutno svi pacijenti koji obole od ove bolesti mogu da urade jeste da prestanu da puše. Duvanski dim je apsolutno, nedvosmisleno i  naučno dokazano glavni izazivač. To je  jedan od faktora rizika na koje se može uticati. Mi pacijentima koji obole od ove bolesti, koji uđu u ovaj režim lečenja i praćenja, uvek skrećemo pažnju da je jako bitno da se prekine sa pušenjem. Prestanak pušenja dovodi do odlaganja ili potpunog izostanka recidiva. Dakle, svi aspekti lečenja bivaju mnogo bolji u situaciji kada se pacijent odluči na takav korak. “

Ceo prilog možete pogledati klikom OVDE.

Ukoliko imate neki urološki problem ili vam je potreban pregled, možete pozvati call centar Atlas bolnice na telefone 0117858888 ili 0603292411. Naš tim specijalista će se potruditi da vam pomogne i ukoliko je to moguće dijagnostikuje i tretira problem.