Bolesti želuca i jednjaka – GERB refluksna bolest

Refluksna bolest

Gastroezofagealna refluksna bolest

Gastroezofagealna refluksna bolest ili skraćenokiselinski refluks (GERB) je stanje u kome se želudačna kiselina vraća u jednjak, pa čak i do grla, iritirajući njihovu sluzokožu.

GERB je najviše zastupljena bolest koja uključuje želudac i jednjak, a može se pogoršati mnogim različitim faktorima, uključujući način života, lekove, ishranu, trudnoću, povećanje telesne težine, naprezanje i druge zdravstvene uslove…

Normalno, prstenasti mišić na dnu jednjaka, koji se naziva donji ezofagealni sfinkter, sprečava refluks (ili vraćanje) kiseline. U slučaju GERB-a, ovaj mišić ne funkcioniše kako treba.

Simptomi refluksne bolesti

Gorušica (žgaravica) je osnovni simptom GERB-a. Opisuje se kao bolan osećaj gorenja u centru grudnog koša, iza grudne kosti. Često počinje u gornjem delu abdomena i širi se u vrat ili grlo. Bol može trajati i do 2 sata i obično se pogoršava nakon obroka. Ležanje ili savijanje može takođe može dovesti do pogoršanja ovog bola.

Ostali simptomi GERB-a uključuju:

• Regurgitacija gorke kiseline u grlo dok spavate ili se savijate
  • Gorak ukus u ustima
  • Perzistentni suvi kašalj
  • Promuklost (naročito ujutru)
  • Osećaj stezanja u grlu, kao da je zaglavljen komad hrane
  • Problem sa gutanjem
  • Bolno grlo
  • Mučnina
  • Bol u stomaku nakon jela.

Ukoliko se jave ozbiljni simptomi poput povraćanja krvi ili krvi u stolici, jaki bolovi u stomaku i naglo gubljenje telesne težine – može se posumnjati na kancer želuca.

Uzroci i faktori rizika

Sledeći faktori doprinose slabljenju ili opuštanju donjeg ezofagealnog sfinktera, čime se pogoršava kiselinski refluks:

Način života: upotreba alkohola ili cigareta, gojaznost, loš položaj tela.

Lekovi: blokatori kalcijumskih kanala, teofilin, nitrati, antihistaminici.

Ishrana: masna i pržena hrana, čokolada, beli luk i crni luk, piće sa kofeinom, kisela hrana, kao što su agrumi i paradajz, začinjena hrana, aroma mente.

Navike u ishrani: jedenje obilnih obroka, brzo jedenje ili jedenje odmah pre spavanja.

Ostali zdravstveni uslovi: hijatalna hernija, trudnoća, dijabetes, brzo povećanje telesne mase.

Kako se dijagnostikuje GERB

Lekar obično može da dijagnostikuje GERB na osnovu simptoma koje prijavljujete. Prvo se mogu preporučiti promene u ishrani i životnom stilu, a možda i upotreba antacida.

Ako se simptomi nastave više od 4 nedelje uprkos ovoj terapiji, osoba se može uputiti na gastroskopiju i druga ispitivanja želuca i jednjaka. To uključuje još i rendgen jednjaka, želuca i gornjeg dela creva (dvanaestopalačnog creva).

Rendgen se izvodi tako što popijete kontrastnu tečnost koja čini određene karakteristike vidljivim na rendgenskim snimcima. Ovaj test daje manje informacija od gastroskopije, ali može da isključi druge uslove kao što su čir na želucu ili blokada jednjaka. Ovde se podrazumeva i gutanje barijuma.

Gastroskopija se izvodi tako što dobijete sedaciju, a fleksibilna sonda sa malom kamerom na svom kraju se lagano spušta niz grlo. Kamera omogućava doktoru da vidi oštećenje ezofagusa, koliko je ozbiljan GERB, i da isključi ozbiljne komplikacije GERB-a, kancer želuca ili neočekivane bolesti.

Ova procedura omogućava specijalisti da postavi dijagnozu, proceni oštećenja, kao i da uzima biopsiju ako je to potrebno, pa čak i da tretira određene uslove na licu mesta.

Lečenje refluksne bolesti

Lečenje GERB-a uključuje upotrebu lekova, uključujući antacide i H2-blokatore; lekove na recept, kao što su inhibitori protonske pumpe i u teškim slučajevima, operaciju.

Ako promene u ishrani, životnim navikama i upotreba lekova ne deluju, kao i u teškim slučajevima GERB-a i kancera želuca – naredna opcija je operacija želuca i jednjaka).

Operacija GERB-a

Operacija koja se najčešće koristi za Gastroezofagealnu refluksnu bolest (GERB) se zove fundoplikacija, koja funkcioniše po principu povećanja pritiska u donjem delu jednjaka da bi se omogućilo ponovno, prirodno i zdravo zadržavanje kiseline u želucu.

U Atlas opštoj bolnici ova procedura se sada može uraditi laparoskopski. Hirurg napravi nekoliko vrlo sitnih rezova u stomaku i ubacuje dugačke uske instrumente i fiberoptičku kameru (laparoskop) kroz rezove. Ovaj metod ostavlja male ožiljke, a oporavak nakon operacije je znatno brži nego kada se pristupa operaciji na klasičan način.

U slučaju kancera želuca, izvodi se operacija pod nazivom gastrektomija, koja može biti totalna ili subtotalna.

Postoperativni tok

Nekoliko dana nakon operacije želuca i jednjaka uzima se tečna hrana, a posle toga se primenjuje ishrana koju odredjuje lekar, u zavisnosti od opšteg zdravstvenog stanja svakog pacijenta ponaosob.

U slučaju laparoskopske operacije vreme boravka u bolnici je svega nekoliko dana, nakog čega sledi dolazak na zakazane kontrole.

Prognoza

Gastroezofagealna refluksna bolest (GERB) se može lečiti, ali recidivi su ipak dosta česti, naročito ako ne promenite svoj način života.

Ukoliko dođe do recidiva, dugotrajna terapija i/ili operacija biće neophodne da bi se izbegle dalje komplikacije.

Za više informacija pozovite telefon našeg servisa i slobodno zakažite konsultacije: +381 11 785 88 88