Karcinom jednjaka

Šta je karcinom jednjaka

Karcinom jednjaka (kancer jednjaka, rak jednjaka) je maligni tumor jednjaka (ezofagusa). Jednjak je dugačka, šuplja cev koja se prostire od vašeg vrata do želuca. Jednjak omogućava prolazak hrane od usta do želuca gde se nastavlja varenje hrane.

Karcinom jednjaka se može javiti na bilo kome delu ovog organa. Muškarci češće oboljevaju od žena.

Karcinom jednjaka je šesti najučestaliji razlog umiranja od karcinoma u svetu. Učestalost se razlikuje u različitim delovima sveta, i u nekim regionima povećana učestalost je povezana sa upotrebom duvana i alkohola ili specifičnim navikama u ishrani i gojaznosti.

Simptomi karcinoma jednjaka

Znaci i simptomi karcinoma jednjaka su:

• otežano gutanje (disfagija)
  • gubitak u telesnoj težini
  • bol, pritisak i osećaj žarenja u sredogruđu
  • otežano varenje
  • gorušica
  • kašljanje i promukao glas

kancer jednjaka

Karcinom jednjaka u ranim fazama bolesti obično ne daje nikakve znake i simptome.

Kada je potrebno da se javite lekaru

Zakažite pregled ukoliko primetite neki od navedenih simptoma. Ukoliko od ranije imate postavljenu dijagnozu Baretovog jednjaka, vaš rizik za razvoj karcinoma jednjaka je povišen. Baretov jednjak je prekancerozno stanje uzrokovano dugotrajnim vraćanjem kiseline iz želuca u jednjak (GERB, gastroezofagealna refluksna bolest). Skrining za osobe sa postavljenom dijagnozom Baretovog jednjaka je mogućnost radi eventualnog otkrivanja karcinoma u ranoj fazi.

Kako nastaje karcinom jednjaka

Karcinom jednjaka nastaje kada dođe do mutacije u DNK ćelijama koje oblažu unutrašnjost jednjaka. Ove ćelije se nekontrolisano dele i rastu, čime karcinom napreduje. U slučaju odmaklih faza, karcinom može zahvatiti i okolno tkivo i organe, odnosno može dati udaljene metastaze.

Tipovi karcinoma jednjaka

Karcinomi jednjaka se dele prema vrsti i tipu ćelija od kojih su sastavljeni. Važno je poznavati tip karcinoma jednjaka kako bi se odredila odgovarajuća terapija. Tipovi karcinoma jednjaka su:

• Adenokarcinom –  nastaje iz ćelija koje luče mukus u sluznici jednjaka. Obično se javlja u donjim delovima jednjaka (distalnom jednjaku).
  • Skvamocelularni karcinom –  skvamozne ćelije su tanke, pljosnate ćelije koje oblažu unutrašnjost jednjaka. Ovaj tip karcinoma se obično javlja u gornjim i srednjim delovima jednjaka (proksimalni jednjak). Svamocelularni karcinom jednjaka je najučestaliji tip karcinoma ovog orana u svetu.
  • Drugi retki tipovi karcinoma – retki tipovi karcinoma jednjaka uključuju sitnoćelijski karcinom, sarkom, limfom, melanom i horiokarcinom.

digestivna onkološka hirurgija-tim lekara

Faktori rizika

Smatra se da dugotrajna iritacija i oštećenje jednjaka može doprineti razvoju karcinoma jednjaka. Faktori koji dovod do oštećenja jednjaka su:

• gastroezofagealna refluksna bolest (GERB)
  • pušenje
  • postojanje Baretovog jednjaka
  • gojaznost
  • preterana konzumacija alkohola
  • refluks žuči
  • ahalazija jednjaka (otežano gutanje zbog nesposobnosti donjeg ezofagealnog sfinktera da se relaksira)
  • nedovoljan unos voća i povrća
  • zračna terapija u predelu grudnog koša ili gornjeg dela trbuha

Komplikacije

Kako karcinom jednjaka napreduje, mogu se javiti sledeće komplikacije:

• Opstrukcija jednjaka. Karcinom dovodi do otežanog prolaska najpre čvrste, a potom i tečne hrane kroz jednjak.
  • Uznapredovali karcinom jednjaka može izazavati bol.
  • Karcinom jednjaka može krvariti, obično iznenada uz gubitak velike količine krvi.

Prevencija

Možete preduzeti sledeće korake kako bi smanjili rizik od razvoja ovog karcinoma:

• Prestanak pušenja. Ukoliko ste pušač, razgovarajte sa Vašim lekarom o strategijama prestanka pušenja. Ukoliko niste pušač, nemojte ni početi da pušite.
  • Umereno konzumirajte alkohol. Ukoliko konzumirate alkohol, uvek to činite umereno. Primera radi, dve čaše crvenog vina za muškarce, i jedna čaša crvenog vina za žene dnevno je primer umerene konzumacije.
  • Unosite više voća i povrća.
  • Održavajte zdravu telesnu težinu. Ukoliko ste gojazni, potrudite se da izgubite višak kilograma. Gledajte da postepeno gubite težinu, umesto taktika za nagli gubitak kilograma.

Postavljanje dijagnoze karcinom jednjaka

Testovi i procedure za postavljanje dijagnoze karcinoma jednjaka su:

• Barijumska radiografija jednjaka. U ovoj proceduri potebno je da progutate tečnost koja sadrži barijum i da se potom uradi rentgenski snimak grudnog koša. Barijum oblaže unutrašnjost jednjaka i promene u normalnom nalazu se mogu videti na snimcima.
  • Gornja endoskopija (ezofagogastroduodenoskopija – EGDS). U toku endoskopija lekar će uvesti fleksibilnu cev (endoskop) u jednjak i na ekranu okom videti da li postoje bilo kakve promene na sluznici ovog organa. Takođe lekar istovremeno može uzeti biopsije sumnjivih promena za patohistološku analizu.

Određivanje stadijuma bolesti

Kada se potvrdi dijagnoza karcinoma jednjaka obično je potrebno sprovesti dodatne testove kako bi se utvrdio stadijum bolesti. To podrazumeva:

• bronhoskopiju
  • endoskopski ultrazvuk
  • kompjuterizovanu tomografiju (skener) grudnog koša i abdomena
  • pozitronsku emisionu tomografiju (PET)

Na osnovu rezultata navedenih testova lekar će odrediti stadijum karcinoma, koji može biti od 0 do IV. Kod prvog stadijuma, karcinom je ograničen na površni sloj sluznice jednjaka, dok se u četvrtom stadijumu radi o uznapredovalom karcinomu sa udaljenim metastazama. Određivanje stadijuma je veoma važno radi planiranja adekvatne hirurške i nehirurške terapije.

Lečenje

Vrsta lečenja karcinoma jednjaka zavisi od tipa karcinoma, stadijuma bolesti i Vašeg opšteg zdravstvenog stanja.

Hirurško lečenje karcinoma jednjaka

Hirurško uklanjanje karcinoma jednjaka se primenjuje ili kao jedini vid lečenja ili u kombinaciji sa drugim terapijskim protokolima. Hirurške procedure podrazumevaju:

• Hirurgija veoma malih promena. Podrazumeva endoskopsko uklanjanje lezija jednjaka u najraniim fazama bolesti.
  • Podrazumeva hirurško uklanjanje dela jednjaka ili celog jednjaka uz uklanjanje pripadajućih limfnih žlezda. Na kraju operacije se ostatak jednjaka spaja sa želucem.
  • Podrazumeva uklanjanje dela ili celog jednjaka i dela želuca, kao i pripadajućih limfnih žlezda. Ostatak jednjaka se potom najčešće spaja sa ostatkom želuca, mada postoje i druge, zahtevnije hirurške tehnike.

Hirurgija karcinoma jednjaka je komplikovana procedura koja sa sobom nosi rizike od komplikacija kao što su infekcija, krvarenje i curenje sa mesta spoja ostatka jednjaka i želuca.

Navedene hirurške procedure se mogu izvoditi kao otvorena hirurgija ili laparoskopskim putem.

operacija kancera jednjaka

Hemoterapija

Hemoterapija podrazumeva primenu lekova koji ubijaju ćelije karcinoma. Hemoterapija se može primeniti pre operacije (neoadjuvantna hemoterapija) ili nakon operacije (adjuvantna hemoterapija). Ona se takođe može kombinovati sa radioterapijom (zračnom terapijom).

Radioterapija

Radioterapija (zračna terapija) koristi visokoenergetske zrake, kao što su X-zraci i protoni u cilju ubijanja ćelija karcinoma. Ovaj vid terapije se obično kombinuje sa hemoterapijom kod pacijenta koji boluju od karcinoma jednjaka. Tipično se koristi pre hirurškog lečenja, ali se može koristiti i nakon operacije. Preoperativno se radioterapija koristi radi smanjivanja uznapredovalih tumora koji su doveli do otežanog prolaska hrane kroz jednjak. Neželjeni efekti radioterapije su lezije i reakcije kože po tipu opekotina od sunca, otežano gitanje i oštećenje okolnih organa, kao što su srce i pluća.

Kombinovana hemoradioterapija

Kombinovana terapija pojačava efekat pojedinačnih terapija. Ovaj vid terapije se može koristiti kao jedini vid lečenja, onda kada hirurško lečenje nije moguće, ili kao kombinovana terapija pre operacije.

Targetirana terapija lekovima

Targetirana terapija lekovima koristi određene slabosti karcinomskih ćelija u borbi protiv karcinoma. Blokiranjem ovih slabosti, ćelija karcinoma umire. Kod karcinoma jednjaka, targetirana terapija lekovima se obično primenjuje u kombinaciji sa hemoterapijom.

Imunoterapija

Imunoterapija je specifična vrsta terapije koja pomaže Vašem imunom sistemu u borbi protiv raka. Ćeije Vašeg imunog sistema možda neće napasti ćelije karcinoma jer one imaju sposobnost da otežaju aktivnost ćelija imunog sistema. Imunološka terapija funkcioniše tako što remeti ovaj proces. Kod karcinoma jednjaka imunoterapija se može koristiti kada je karcinom uznapredovao, kada se vratio nakon operacije ili kada se proširio u druge delove tela.

Izvor: Mayo Clinic