Rešenje za kamen u žučnoj kesi (holeleitijaza)

Gde je žučna kesa

Kamenje u žuči predstavlja čvrste nakupine nalik na kamenčiće koje se formiraju unutar žučne kese.

Kamen može da se formira u žučnoj kesi ako postoji promena ili disbalans u sastavu žuči, ili ako se žučna kesa ne prazni potpuno.

Prisustvo kamenčića u žučnoj kesici jedno je od najčešćih oboljenja žučne kesice koje često dovodi do upale žučne kese (holecistitisa). Upala žučne kese je stanje koje se najčešće rešava hirurški, a hirurško uklanjanje žučne kesice danas predstavlja najčešću operaciju u svetu (češće se radi nego operacija slepog creva ili kile).

Kakvo kamenje se nalazi u žučnoj kesi?

Kamenje u žuči može da bude vrlo malo, ili veličine same žučne kese. Uglavnom je manje od 2.5 cm. Žučni kamenci se u 85 % slučajeva sastoje od holesterola, a u manjem broju slučajeva mogu biti i pigemntni kamenci. Tip kamena u žuči je vrlo značajan jer će holesterolsko kamenje najverovatnije odgovoriti na nehirurški tretman u odnosu na pigmentno.

Kamen u žučnoj kesi (holeleitijaza) se svake godine dijagnostikuje kod velikog broja ljudi a zabeležen je i veliki broj pacijenata koji već pate od ovog poremećaja. Na sreću, većina pacijenata sa kamenjem u žuči ne pokazuje simptome i tretman im nije potreban.

kamenje u žučnoj kesi

Da li je kamenje u žučnoj kesi opasno?

U drugim slučajevima, kamenje u žuči uzrokuje bol i mora da se tretira: uklanjanje ili kamenja ili žučne kese.

Samo prisustvo žučnih kamenaca nije opasno, ali su opasne komplikacije koje mogu nastati. To su su upala žučnih puteva, gangrena žučne kesice, žutica, upala pankreasa, sepsa, fistula ili vezana creva (ileus).

U najvećem broju slučajeva, kada nema upale, kamenčići u žučnoj kesici ne daju nikakve simptome, a kada se simptomi jave, oni su najčešće u vidu pojasnog bola ispod desnog rebarnog luka sa širenjem u leđa često nekoliko sati nakon obilnog ili masnog obroka, mučninom, povraćanjem i povišenom temperaturom.

Osobe koje imaju kamenje u žučnoj kesi mogu ih imati i u žučnim putevima, i to stanje se zove holedoholitijaza.

Gde se nalazi žučna kesa?

Žučna kesa se nalazi u gornjem desnom delu stomaka, ispod jetre. Žučna kesa je muskularni organ oblika šljive, dug 1.2 do 2.4 cm, smešten u gornjem desnom delu abdomena, ispod jetre. Povezana je sa jetrom i crevima putem malih cevi koje se zovu kanali.

Šta je uloga žučne kese?

Glavna svrha žučne kese je koncentracija i skupljanje žuči, zelenkasto-braon tečnosti koju proizvodi jetra. Žuč je potrebna za varenje i apsorpciju masne hrane, kao i za apsorpciju važnih u mastima rastvorljivih vitamina.

Između obroka, žučna kesa je opuštena i u nju utiče žuč, gde se zatim čuva i koncentriše. U vreme obroka, masna hrana u tankom crevu pokreće sekreciju hormona (holecistokinina), koji stimuliše kontrakcije žučne kese. Žučna kesa se delimično prazni u gornji deo tankog creva (koji se još naziva i duodenum). Tu, žuč pomaže u varenju i apsorpciji masti i u mastima rastvorljivih vitamina. Nekoliko sati kasnije, žučna kesa se opušta i ponovo počinje da sakuplja žuč.

Gde se nalazi žučna kesa

Simptomi kamena u žučnoj kesi

1.Bez simptoma (kod 80 odsto slučajeva)

Bezbolno kamenje u žuči — Većina osoba koja ima kamen u žuči ne pokazuje simptome; njihovo kamenje ostaje „tiho.“ Tiho kamenje u žuči se često otkriva ultrazvukom ili CT skenerom preduzetim iz drugih razloga. Tiho kamenje ne mora da se tretira, a prvi simptomi kamena u žuči su obično blagi.

2.Bol ispod desnog rebarnog luka

Žučne kolike — Žučne kolike, poznate i kao bol u žuči ili žučni bol, najčešći su simptom bolesti kamena u žuči. Karakterišu ih napadi bola u stomaku, često lociranih ispod gornjeg dela stomaka, odmah ispod rebara. Takođe, možete da osetite bol u leđima desnom ramenu, mučninu i povraćanje. Žučne kolike su obično uzrokovane kontrakcijom žučne kese nakon masnog obroka. Te kontrakcije vrše pritisak na kamenje, koje blokira otvor. Bol prolazi sa opuštanjem žučne kese nakon nekoliko sati.

Nakon prvog napada bola usled žučnih kolika, velike su šanse da ćete imati više težih simptoma u budućnosti.

3. Pojasni bol u trbuhu sa širenjem u leđa

4. Bol u srednjem ili desnom gornjem delu trbuha

5. Mučnina

6. Povraćanje

7. Povišena temperatura

8. Žutica (žuta obojenost kože i očiju)

Komplikacije koje prouzrokuje kamen u žučnoj kesi

Akutna upala žučne kese (akutni kalkulozni holecistitis) — označava inflamaciju žučne kese. Nastaje usled totalne blokade žučne kese uzrokovane ponovljenim epizodama žučnih kolika. Za razliku od žučnih kolika koje nestaju nakon nekoliko sati, u slučaju akutnog holecistitisa bol je konstantan, a uobičajena je i pojava povišene temperature.

Akutni holecistitis je ozbiljno stanje koje zahteva neodložnu medicinsku pomoć i tretman u bolnici. Tretman obuhvata intravenske tečnosti, lekove protiv bolova i, ponekad, antibiotike. Za vreme hospitalizacije ili nedugo nakon nje preporučuje se hirurško uklanjanje žučne kese. Ako se ne tretira, akutni holecistitis može da dovede do rupture žučne kese, stanja opasnog po život.

Hronična upala žučne kese (hronični kalkulozni holecistitis) nastaje zbog povremenih opstrukcija izvodnog kanala žučne kese nakon čega dolazi do akutnog zapaljenja. Kada se konkrement vrati u žučnu kesu zapaljenje se smiri.

Komplikacije mogu da nastanu ako se kamen u žuči pomeri i blokira deo gde žuč izlazi (stanje koje se naziva holedoholitiazis).

Akutni holangitis predstavlja infekciju žučnih kanala koja izaziva bol, drhtavicu i povišenu temperaturu. Neodložni tretman je neophodan i obično znači uklanjanje kamena iz žuči nehirurškom metodom poznatom kao endoskopska retrogradna holangiopankreatografija,  ERCP.

Akutni pankreatitis je iznenadna inflamacija pankreasa, povezana sa teškim abdominalnim bolom.

Kako se dijagnostikuje kamen u žučnoj kesi

• Pregled lekara opšte prakse, gastroenterologa i hirurga
  • Laboratorijske analize: krvna slika sa leukocitarnom formulom
  • Biohemijske analize krvi: ukupni i direktni bilirubin, gama GT, AST, ALT i dr.
  • Analize urina (urobilinogen i druge analize)
  • Ultrazvuk abdomena
  • Rendgen (RTG) abdomena
  • ERCP
  • Laparoskopska eksploracija

Lečenje kamena u žučnoj kesi

Nehirurško lečenje kamena u žučnoj kesi:

1.Lekovi (spazmolitici, antiholinergici, antibiotici)

2.ERCP (endoskopska retrogradna holangiopankreatografija) – uklanjanje žućnih kamenaca iz žučnih puteva

Hirurško uklanjanju žučne kesice (holecistektomija):

-Otvorena holecisitektomija (operacija žučne kese)

Laparoskopska holecistektomija (laparoskopska operacija žučne kese): laparoskopska holecistektomija se, umesto klasičnog operativnog reza od oko 15 – 20cm, izvodi kroz 3 od 4 milimetarska reza, bez presecanja struktura prednjeg trbušnog zida. Opravak je brži, a svi rizici manji.

U Atlas opštoj bolnici u okviru Centra za opštu hirurgiju tim lekara ( doc. dr Đorđe Knežević, dr Aleksandar Milovanović i dr Nemanja Zarić ) izvodi  laparoskopsku operaciju žučne kese (holecistektomiju) po promotivnoj ceni. Operacije po promotivnim cenama izvode samo nabrojani lekari Atlas bolnice. Operacije koje izvode hirurzi konsultanti, naplaćuju se po važećem cenovniku i nisu promotivne.

Cena operacije žučne kese iznosi 124.000 rsd i nema skirvenih troškova. U cenu su uključeni svi troškovi: properativna priprema, operacija i bolnički dan.

operacija žučne kese Atlas bolnica

Da li može da se živi bez žučne kese?

Bez žučne kese može da se živi. Odstranjivanjem žučne kese sprečavaju se komplikacije kao što je recimo perforacija, kada ona pukne i sav sadržaj iz nje se izlije u unutrašnjost trbušne duplje što dovodi do akutnog abdomena koji je urgentno stanje.

Takođe postoji  mogućnost da se zapuši pankreasni kanal kamenjem i time dođe do akutnog pankreatitisa (tad enzimi pankreasa ne mogu da se izluče u creva da bi potpomogli varenje, nego deluju na sam pankreas što dovodi do upale koja predstavlja još jedno hitno stanje).

Oba ova stanja ugrožavaju život tako da oboljenja žučne kese treba shvatiti ozbiljno i njeno lečenje ne treba zanemarivati.

Faktori rizika za nastajanje kamena u žučnoj kesi

• Pol — Kamen u žuči je češći kod žena.
  • Gojaznost
  • Često gladovanje
  • Hronične bolesti (dijabetes, viroza jetre, Kronova bolest i druge)
  • Nasledni faktor
  • Ishrana bogata zasićenim mastima i rafinisanim šećerima
  • Trudnoća
  • Oralna hormonska terapija (oralni kontraceptivi i supstituciona terapija)
  • Nagli gubitak težine (uključujući i pacijente koji su bili podvrgnuti hirurškim tretmanima za gubitak težine
  • Nedostatak fizičke aktivnosti
  • Diabetes mellitus
  • Bolest srpastih ćelija (i druga stanja povezana sa brzom destrukcijom crvenih krvnih zrnaca, na primer kod pacijenata sa mehaničkim srčanim zaliscima)
  • Ciroza jetre ili jetra sa dosta ožiljnog tkiva
  • Starost — Rizik od kamena u žuči se povećava što je osoba starija. Ovo stanje je ekstremno retko kod dece i tokom vremena postaje sve češće, naročito kod osoba starijih od 40 godina.
  • Neki lekovi

Pozovite naš call centar na telefone 0117858888 ili 0603292411 za sva pitanja u vezi lečenja i operacije žučne kese.