Problemi sa kilom, žučnom kesom i hemoroidi najčešći u našoj populaciji

Thd metoda za lečenje hemoroida

Dr Nemanja Zarić – specijalista opšte hirurgije na gostovanju u emisiji „Bolje sprečiti“ razgovarao je na temu prevencije i novih metoda lečenja određenih oboljenja.

Dr Zariću vi ste deo medicinskog tima Atlas opšte bolnice, sportskom terminologijom mogu reći dream tima doktora, koji uspešno u velikom broju leče različite vidove bolesti. Vi ste specijalista opšte hirurgije, šta je Vaša specijalnost?

Dobro ste rekli da je to dream tim lekara, opšta bolnica Atlas je najnaprednija privatna bolnica koja se primarno bavi hirurgijom. Prošle godine smo imali preko 1000 operacija u opštoj anesteziji što je imponzantan uspeh za naše tržište. Bavim se hepatobilijarnom hirurgijom na kojoj sam i ponikao dok sam radio na KCS, kao i hirurgijom kila, žučnih kesa kao i novim metodama lečenja hemoroida.

U našoj bolnici se izvode najkompleksnije operacije iz opšte hirurgije, uključujući lečenje karcinoma debelog creva, komplikovanih operacija kao što su citoredukcije, lečenje karcinoma jednjaka, velikih operacija na jetri

dr Nemanja Zarić

Kila, žučna kesa i hemoroidi su veoma često zastupljeni problemi u našoj populaciji?

Kila odnosno hernija, oboljenja žučne kese i hemoroidi su najučestalija hirurška oboljenja, ne leče se uvek hirurški ali velikim delom da.

Pretopstavlja se da oko 20% populacije ima kamenje u žučnoj kesi, naravno neće oni svi biti kandidati za hirurško lečenje ali veliki procenat će imati neke tegobe koje će ih naterati da se jave lekaru opšte prakse a potom i hirurgu.

To su najčešće bolovi ispod desnog rebarnog luka, mučnina, povraćanje, širenje bola u leđa između lopatica ili u desno rame. Hirurgija žučne kese je danas gotovo uvek laparoskopka hirurgija. Postoje izvesne situacije kada ona nije indikovana mada je opšte pravilo da svaku žučnu kesu treba pokušati operisati laparoskopskim putem pa ako to nije moguće da se napravi takozvana konverzija da se ta operacija prevede u klasičnu. U našoj bolnici se kao standard izvodi upravo laparoskopska operacija žučne kese.

Operacija žučne kese je jedna od najčešćih operacija u svetu?

Jedna od najčešćih operacija je operacija žučne kese, obzirom na procenat populacije koji pati od ovog oboljenja.

Metode i tehnike lečenja žučne kese u Atlas bolnici

Kamenčići mogu da budu veliki ili mali. Obično se na ultrazvučnom pregledu postavlja dijagnoza i određuje da li su veliki ili mali. Mi hirurzi se više bojimo manjeg kamenja u žučnoj kesi jer oni mogu da pobegnu u glavni žučni vod i da ga začepe.

Glavni žučni vod se izliva u dvanaestopalačno crevo i kamenčići mogu da dovedu do pojave žutice što  naravno komplikuje lečenje. Lečenje je tada potpuno drugačije nego kada je bolest svedena na prisustvo kamenja u žučnoj kesi sa simptomima. Operacija je uvek indikovana kada postoje tegobe i treba radi laparoskopsku operaciju.

Šta je laparoskoska operacija kile?

Laparoskopka operacija kile je minimalno invazivna tehnika operisanja holecistitisa, odnosno hroničnog holecistitisa u ovom slučaju sa kamenjem u žučnoj kesi. Pacijent prvi dan dođe u bolnicu i pregleda se.  Uradi se operacija i u najvećem broju slučajeva već sutradan ide kući a u rekordnom roku može da se vrati svojim obavezama. Naravno to je velika prednost laparoskospke operacije i to je danas standard.

Minimalno invazivna operacija žučne kese znači da nema reza?

Nema reza, prave se samo četiri male rupe na trbuhu, kroz koje se vrši operacija određenim instrumentima. Povratak uobičajenim aktivnostima je brži, postoperativni bol manji kao i komplikacije a ovakav vid operacije daleko je komforniji i jednostavniji za pacijente.

Naša sledeća tema su hemoroidi. Hemoroide imamo svi, samo što se oni manifestuju jače kada dođe do upale. Kada se hemoroidi mogu tretitati bez hirurške intervencije a kada je ona neophodna?

Hemoroidi nisu bolest, oni su normalan deo anatomije analnog kanala, završnog dela našeg digestivnog trakta. Kada dođe do njihovog povećanja onda govorimo o hemoroidalnoj bolesti. Hemoroidalna bolest može da prođe kroz nekoliko stadijuma. Postoje četiri gradusa hemoroidalne bolesti (uvećanih hemoroida). Prvi stadijum se gotovo nikada ne leči hirurški dok se četvrti stepen uvek leči hirurški.

Hemorodi mogu da budu unutrašnji, kada se nalaze unutar samog analnog kanala i spoljašnji oko anusa kao jedan venski crtež. Tegobe su svima poznate i hemoroidalna bolest je veoma učestala bolest. Smatra se da će ¾ populacije u nekom trenutku u svom životu imati probleme sa hemorodima ali to naravno neće uvek zahtevati operaciju.

Kod tih blažih formi, kod gradusa jedan dovoljna je konzervativna terapija, određeni lekovi koje dajemo u cilju povlačenja hemoroida kao i korekcija ishrane. Jako je važna korekcija ishrane, unošenje dovoljne količine vlaknastih materija, dovoljne količina tečnosti da bi stolica bila mekana, to je poenta te terapije. Već od drugog gradusa naviše u zavisnoti od nalaza kada pacijent dođe na pregled, možemo govoriti o hirurškom lečenju hemoroida.

Da li je moguće da se problem sa hemoroidima sanira sam od sebe ako je u nekoj najblažoj fazi, dakle promenom nekih životnih navika, prilagođavanjem ishrane?

Apsolutno da. U prvom stepenu ili čak i u drugom gradusu hemoroidalne bolesti to nije nemoguće. Naprotiv, ne završavaju svi pacijenti koji imaju hemoride na operacionom stolu. Nekada je potrebno uvesti lekove, apsolutno je potrebno promeniti životne navike i navike u ishrani da bi se hemoroidi mogli rešiti bez operacije. Da nije tako mi bi inače samo operisali hemoroide.

Savet je vođenje računa o svojim životnim navikama, način ishrane, dovoljno kretanja jer je mnogo zanimanja koje podrazumavaju dugo sedenje i uzorkuju mnoge probleme.

Taj sedanterni način života je između ostalog odgovoran za hemoroide, gojaznost je jedan od faktora za razvoj hemoroida, teži fizički napori, neregulisana stolica, sve to može da se u većoj ili manjoj meri prevenira i ne dovede do pojave hemoroida.

THD metoda za lečenje hemoroida, da li je to najsavremeniji metod lečenja hemoroida u svetu?

THD ili transanalnahemoroidalnadearterizacija  je veroavtno najsevremeniji način lečenja hemoroida, ne toliko nov, postoji već izvestan broj godina. Danas se primenjuje kao standardna tehnika u operaciji hemorida. To ne znači da uvek može da se primeni, to nekada nije moguće uraditi na ovaj način. Drugi, treći i četvrti stadijum hemoroida mogu uspešno da se leče primenom THD metode.

THD - hemoroidi

Nedavno sam boravio u Rimu u centru za obuku za THD metodu. Imali smo priliku da vidimo operaciju veoma uznapredovalog četvrtog gradusa hemoroida u rukama iskusnih hirurga koji to dugo rade kao i recidiva.

Nakon prethodnih operacija hemoroida kada se ponovo vrate, može da se primeni THD metoda i da se to reši jednom za svagda. Veoma je uspešna metoda u preko 90% slučajeva se hemoroidi više ne vraćaju. Za razliku od nekih drugih tehnika ovde nema hrurškog uklanjanja hemoroida.

Suštinski se radi o podvezivanju arterija koje dovode krv do hemoroida jer su hemoroidi vene koje se nalaze u završnom delu analnog kanala ili na anusu kod spoljašnjih hemoroida. Tu se radi o podvezivanju.

Takođe THD je primenljiv i u slučaju kada dolazi do ispadanja hemoroida (to su kasniji stadijumi treći i četvrti gradus hemoroida), takozvana mukopeksija, vraćanje hemoroida nazad u analni kanal da se spolja ni ne vide.

Gledalac: Imam problem sa kilom u levoj preponi, i zanimaju ga opcije lečenja, koliko traje operacija kile, koliko se boravi u bolnici i koja je cena?

Veoma česte su takođe kile prednjeg trbušnog zida u šta spadaju preponsle kile ili hernije ili bruh kako se u narodu kaže. Operacije kile se u Atlas bolnici izvode kao jednodnevna hirurgija u većini slučajeva.

Pacijent dolazi ujutru, operiše se istog dana, operacija traje sat vremena do sat ipo u zavisnoti od kompleksnosti nekada i kraće od toga. U većini slučajeva istog dana, obično predveče pacijent može da napusti bolnicu.

Kod nas u bolnici se preponska kila uvek operiše sa upotrebom mrežice, mi se držimo tog standarda i te škole.

Prednost ove metode operacije kile svakako je velika u odnosu na klasičnu operaciju kada se ostaje nekoliko dana u bolnici i osećaju se određene tegobe pa je pacijentima bitno da mogu na krajnje efektan i minimalno opterećujući način da reše svoj problem.

Da, zato sam i spomenuo da se uvek koristi mrežica, to je netenziona tehnika za razliku od nekih ranijih tenzionih tehnika koje su koršćene. To je zlatni standard u operaciji hernije širom sveta, takozvana Lijhtenštajnova tehnika, tako da je povratak svakodnevnim aktivnostima veoma brz. Pacijenti nakon takve operacije kile moraju mesec dana da paze da ne obavljaju teže fizičke poslove, da ne podižu ništa teško, nakon toga život se vraća u normalu.