Maligna oboljenja kod starijih osoba

19-01-2018

Svake godine oko 35.000 ljudi u Srbiji oboli od malignih bolesti

Broj obolelih od raka u Srbiji raste ali takođe beleži se porast maligniteta i u svetu. U razvijenim zemljama, međutim, opada smrtnost, što nije slučaj kod nas. Srbija je druga u Evropi po broju umrlih od karcinoma a zakasnela rana dijagnostika je i razlog povećane smrtnosti od svih vrsta maligniteta.

Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, od ukupnog broja umrlih za godinu dana, petina je umrla od tumora (od 100.834 osobe, čak 22.024 je umrlo od raka). Epidemiolozi upozoravaju da svake godine oko 35.000 ljudi u Srbiji oboli od malignih bolesti. Oni takođe prognoziraju da će za dve tri decenije, broj obolelih od tumora biti izjednačen sa brojem kardiovaskularnih bolesnika u celom svetu, a potom i premašiti ovaj broj.

Tumor koji odnosi najviše života u Srbiji – rak pluća

Statistika našeg nacionalnog onkološkog instituta govori o tome da građani Srbije i dalje najviše umiru od raka pluća, a najnovije epidemiološke studije svedoče da je duvan prvookrivljeni za čak 15 malignih bolesti:

počev od raka pluća, grla, usne šupljine, bešike, bubrega, želuca, jednjaka, debelog creva, pa sve do karcinoma grlića materice.

Dok u razvijenom svetu smrtnost opada, u Srbiji raste za 2,5 odsto godišnje.  Ono što je jako važno je da da  se kod populacije podigne svest o važnosti  skrining programa i preventivnih pregleda  (rak dojke, debelog creva i grlića materice).

Otkrivanje boelsti u ranoj fazi vodi do većeg  procenta izlečenja

O problemu malignih bolesti razgovarali smo sa dr Vladimirom Vukovim – onkologom koji u Atlas opštoj bolnici sprovodi preglede, ordinira terapije i učestvuje u lečenju pacijenata sa malignim oboljenjima. O hiruškom lečenju malignih oboljenja razgovarali smo sa Profesorom Slavkom Matićem – specijalistom opšte hirurgije koji sa timom specijalista Atlas bolnice izvodi najsavremenije operacije digestivnog trakta.

dr Vladimir Vukov – onkolog

„Lečenje maligniteta kod starijih osoba predstavlja veliki izazov. U onkologiji kod mlađih pacijenata obično se suočavamo sa jednom bolešću – tumorom, dok se kod starije populacijesusrećemo sa višestrukim komorbiditetima a ponekad i socijalnim problemima što zahteva aktivaciju svih stečenih znanja, veština, iskustava.

Starenjem posledično dolazi do smanjenja funkcija organa i upravo ta preostala rezerva funkcije organa se odnosi na funkcionalnu starost koja dozvoljava ili nedozovljava dalje sprovođenje različitih onkoloških terapijskih procedura“, rekao je dr Vladimir Vukov.

U Atlas opštoj bolnici možete obaviti  sledeće usluge iz oblasti onkologije: dijagnostika malignih oboljenja, klinički pregled, patohistološka i citološka dijagnostika, laboratorijska dijagnostika, lečenje malignih oboljenja, citostatska, biološka i imuno terapija, simptomatska i suportivna terapija, kao i sve vrste hirurških operacija.

Profesor Slavko Matić  ističe:

“naši stanovnici ne vole da kada imaju problem,  da dođu kod doktora na pregled i da se izvrši dodatna potrebna specijalizovana dijagnostika”.

Profesor Slavko Matić

„ Tokom moje dosadašnje prakse od 27 godina na hirurgiji zaključak je da naš narod voli da zapostvalja svoje tegobe  ili da smatra da će proći same od sebe ili da ih pripisuje neodgovarajućoj hrani ili nekom drugom uzroku.

Dakle, neophodno je na vreme javiti se lekaru, jer se većina oboljenja leči mnogo jednostavnije ukoliko se otkriju u ranom da kažem kontrolisanom staijumu  a to se posebno odnosi na maligne bolesti.

Maligna oboljenja pogotovo kada govorimo o oboljenjima digestivnog trakta predstavljaju izuzetan zdravstveni problem. Za većinu malignih oboljenja digestivnog trakta hirurgija je terapija prve linije. Naravno samo u slučaju da se pacijent javi na vreme lekaru i da se oboljenje dijagnostikuje na odgovarajući način.

Maligne bolesti se leče ukoliko se dijagnostikuju pravovremeno

Distinkcija ona prava, odnosno prva – primarna, da li će pacijent moći da bude izlečen ili da mu se omogući dugotrajan i dobar kvalitet života nakon operativne procedure, primarno je determinisana stadijumom u kojem je otkriveno maligno oboljenje odnosno momentom kada je uhvaćena maligna bolest kod određenog pacijenta, odnosno da li je bolest otkrivena na vreme“, istakao je Profesor Slavko Matić.

U Atlas opštoj bolnici obavljaju se sve vrste operacija iz različitih  oblasti hirurgije:

KolorektalnaLaparoskopska Tankog crevaDebelog crevaSlepog crevaJetreŽučne keseKileVena,   DojkePankreasaŠtitaste žlezdeŽeluca i jednjaka,