Hirurgija slepog creva

Operacija slepog creva ili Apendektomija je hirurška procedura koja uključuje otvaranje trbušne duplje i uklanjanje crvuljka (Appendix vermicularis) zbog akutne ili hronične upale slepog creva.

Operacija slepog creva
Hirurgija slepog creva

Apendektomija predstavlja jedan od najčešćih operativnih zahvata u opštoj abdominalnoj hirurgiji.

Istorija kaže da je prvu uspešnu apendektomiju izveo engleski vojni hirurg Claudius Amyand pre gotovo 3 veka.

Prvo uspostavljanje dijagnoze i operaciju slepog creva učinio je Robert Lawson Tait 1880. godine, a pred kraj 19. veka mnogi hirurzi tog doba doprineli su da apendektomija bude široko prihvaćena u kliničkoj praksi širom Amerike i Evrope.

Novi način operacije slepog creva kroz inciziju opisao je McBurney 1894. godine, i ona je i danas poznata po ovom autoru.

Laparoskopska operacija slepog creva

Skoro sto godina kasnije, prva laparoskopska operacija slepog creva izvedena je 1983. godine, od strane Nemačkog ginekologa Kurt Semma iz Kiela. Od tog vremena, u hirurškoj praksi širom sveta laparoskopska apendektomija zauzima značajno mesto u abdominalnoj hirurgiji.

Dosadašnja svetska istraživanja pokazuju značajnu prednost laparoskopske operacije slepog creva u odnosu na klasičnu koja se posebno ističe kod gojaznih pacijenata i kod žena, kao i u slučaju sumnje u tačnost dijagnoze.

Takođe, smatra se da je velika prednost laparoskopske operacije slepog creva u veličini operativnog reza, manjem postoperativnom bolu i bržem oporavku i povratku svakodnevnim aktivnostima.

Crvoliki produžetak, crvuljak ili apendix je crvolika tanka cev koja započinje na dnu slepog creva. Može biti duga od 5mm do 30 cm. Promera je između 0.3 – 1 cm.

Danas se apendix smatra posebno oblikovanim delom slepog creva u kome se nalazi mnogo limfnog tkiva.
Hroničnom upalom slepog creva smatra se upala crvuljka koja uzrokuje povremene bolove u donjem desnom kvadrantu trbuha praćene probavnim poremećajima.

Hronična upala crvuljka je jedna od najvažnijih indikacija za njegovo odstranjenje.

Operacija slepog creva postupak

Danas postoje dve operativne tehnike kod operacije slepog creva i obe se rade u Atlas opštoj bolnici: klasična i laparoskopska apendektomija.

Od sredine 80-ih godina, laparoskopska apendektomija sve više zauzima svoje mesto u hirurškoj praksi u svetu.

Potražite dodatne informacije iz oblasti: Hirurgija slepog creva

Eksperti iz oblasti: Opšta hirurgija